Zásady a pravidla saunování – co (ne)dělat v sauně

Zdroj: Pixabay

Není nic nového, že saunování přináší člověku mnoho zdravotních i psychických benefitů. Vyplavuje z těla škodlivé látky a toxiny, prokrvuje pokožku, uvolňuje svaly, pomáhá od bolesti kloubů, je prevencí proti nachlazení a mnohé další. Avšak je potřeba saunovat se správně a dodržovat určitá pravidla.

  • Poraďte se s lékařem, zda je pro vás saunování bezpečné
  • Začněte pomalu a poté zkoušejte pobyt v sauně prodlužovat
  • Vždy se mezi pobyty v sauně řádně ochlazujte
  • Nechoďte do sauny ihned po jídle, nebo bezprostředně po velké tělesné námaze
  • Saunujte se bez plavek, v saunovacím kiltu, ale nejlépe nazí
  • Pod sebou mějte osušku, nebo prostěradlo
  • Před vstupem do sauny se osprchujte a osušte
  • Pobyt v sauně by neměl být delší, než 20 minut
  • DBEJTE NA DOSTATEČNÝ PŘÍJEM TEKUTIN

Správný průběh saunování

Před vstupem do sauny se vždy pořádně osprchujte, nejlépe mýdlem a osušte se ručníkem. Toxiny se totiž začínají z těla odpařovat až tehdy, když je kůže dokonale suchá a je odpařená veškerá tekutina.

Ve valné většině saun a wellness center je zakázáno nošení plavek personál vás obvykle vybaví saunovacím kiltem. V mnoha saunách ale kilt nepůjčují, proto si vmete vždy velkou osušku, nebo prostěradlo. To si rozložte pod sebe. Vezměte si i malý ručník na utření před i po saunování.

Ideální je poloha vleže na saunovací lavici, při které se rovnoměrněji prohřejete. Obecně platí, že čím vyšší lavice, tím vyšší teplota. Pokud chcete sedět, nebo není v sauně místo na lehnutí, pak doporučujeme saunovací čepici. Ta vám pomůže vydržet déle v sauně, protože zakryje vrch hlavy, na kterém se nachází naše teplotní čidlo.

Doba strávená v sauně se liší od druhu sauny a výdrže každého člověka. Z počátku se doporučuje nepobývat v sauně příliš dlouho. Postačí 5-10 minut. Až si na saunu zvyknete, můžete postupně přidávat dle vlastních možností. Nepřekračujte však 20 minut a nikdy mezi jednotlivými vstupy do sauny nevynechávejte ochlazení, ať už v bazénu se studenou vodou, sprchou, nebo vědrem. Nezapomínejte zchladit hlavu. Proces můžete opakovat několikrát po sobě, nebo s přestávkami.

Při saunování dochází k odvodu velkého množství tekutin z těla, proto je důležité dostatečně pít. Nejlépe čistou vodu, nebo čaj. Přijímat větší množství tekutin bychom měli během saunování i po odchodu ze sauny.

Při odchodu ze sauny se osprchujeme (ideálně teplou vodou, aby k ochlazení došlo až v bazénu), vynecháme však mýdlo a šampón. Po saunování jsou póry otevřené a kůže by se mohla podráždit.

Co rozhodně nedělat:

  • Do sauny nechoďte opilí ani rozrušení, mohlo by se vám udělat špatně
  • Nenoste do sauny šperky, mohli byste si popálit kůži
  • Nechoďte do sauny, pokud vám to zakázal váš lékař
  • Neberte si do sauny plavky
  • Nejezte výhradně před saunováním
  • Nechoďte do sauny s make-upem, zbytečně by vám ucpával póry
  • Nevynechávejte ochlazování
  • Nikdy nezůstávejte v sauně déle, než je vám příjemné, tělo pozná, kdy už má dost

Zdroj: https://www.flexinit.cz/inspirace/jak-se-saunovat-a-co-v-saune-nedelat/

post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *