Co je glykemický šok? Příznaky a co (ne)dělat?

Zdroj: Pixabay

Hyperglykémie (neboli hyperglykemický šok) a hypoglykémie (neboli hypoglykemický šok) jsou dva závažné stavy způsobené vysokou nebo nízkou hladinou krevního cukru. Nejčastěji se s nimi lze setkat u cukrovky I. typu, ale vyskytnout se mohou i v případě II. typu. Jak se projevují a co dělat, pokud chcete poskytnout účinnou první pomoc?

Nízká hladina cukru alias hypoglykemický šok

Pokud hladina cukru v krvi klesne pod bezpečnou úroveň, přestává naše tělo správně fungovat a dochází k tzv. hypoglykemickému šoku. Tento stav může mít v zásadě tři důvody:

  • špatné dávkování inzulínu,
  • neopatrné užívání orálně podávaných léků na diabetes
  • a špatně poskládaný jídelníček (jíst je nutné v pevně stanovenou dobu, a to nejlépe potraviny se spíše nižším glykemickým indexem).

Tip: Jak poznat začínající cukrovku?

Příznaky hypoglykemického šoku

Zpočátku se tento stav projevuje nenápadně, ovšem pokud není včas hladina cukru vyrovnána, může vše vést až ke kómatu a dokonce smrti. A na jaké příznaky si dát pozor?

  • pocit hladu,
  • slabost,
  • potíže s koordinací
  • bledost,
  • pocení,
  • problémy s řečí,
  • poruchy myšlení a paměti,
  • zvýšená srdeční frekvence,
  • vysoký krevní tlak,
  • malátnost,
  • zvracení,
  • rozšířené zornice,
  • úzkost.

Člověk s hypoglykémií tak může na první pohled připomínat opilce, ale není tomu tak. Pokud diabetik přehlédne prvotní náznaky potíží, jako je pocit hladu, slabost a pocení, pak se velmi rychle může dostat do stavu, kdy už si nedokáže pomoci sám a neobejde se tedy bez zásahu svého okolí.

Tip: Jak snížit hladinu cukru v krvi?

Co dělat při glykemickém šoku z nedostatku cukru

V první fázi je třeba sníst nějaké jednoduché sacharidy a po hodině si opět změřit hladinu cukru v krvi. Pomůže například džus nebo i sáček s cukrem. Vhodná naopak není například čokoláda nebo mléčné produkty. Tuk, který tyto potraviny obsahují, totiž výrazně zpomaluje vstřebávání sacharidů.

Totéž je možné provést v případě, že je diabetik při vědomí, ale už si nedokáže potřebné potraviny podat sám. Pomoci by měly i léky, které by každý nemocný měl nosit stále u sebe (v takovém případě se nebojte mu prohledat osobní věci). Jestliže se ovšem diabetik nachází v poslední fázi diabetického záchvatu a ztrácí vědomí, pak je nutné ho vždy uložit do stabilizované polohy a přivolat lékařskou pomoc.

Přemíra cukru alias hyperglykemický šok

Pokud má naopak diabetik příliš zvýšený příjem cukru (což se nejčastěji stává například na rodinných oslavách nebo jiných výjimečných událostech), pak mu další přísun sacharidů samozřejmě spíše uškodí. A jak poznat hyperglykemický šok?

Příznaky hyperglykemického šoku

Existuje několik typických projevů, které je vhodné vést v patrnosti. Patří mezi ně například:

  • suchá kůže,
  • časté močení,
  • poruchy vědomí,
  • acetonový zápach z úst (lze zaměnit s alkoholovým dechem),
  • dehydratace,
  • zvracení,
  • nízký tlak
  • a velmi silná celková slabost.

Příčiny jsou podobné jako v případě hypoglykemického šoku. Řešení toho stavu však vždy patří do rukou odborníků, vždy tedy přivolejte záchrannou službu.

Zdroj: https://www.drmax.cz/clanky/prvni-pomoc-diabetikovi, https://www.mojeambulance.cz/serial-prvni-pomoc-hyperglykemie/

1/5 - (1)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.