Jak snížit cholesterol?

jak snížit cholesterol

Zdroj: Pixabay.com

Vysoký cholesterol může být předzvěstí mnoha vážných onemocnění. Je proto důležité pravidelně sledovat jeho hladinu v krvi a udržovat ji ve zdravé míře. Pokud hledáte způsob, jak cholesterol snížit, tak zkuste naše tipy, jak toho docílit přírodní cestou.

Co znamená zvýšený cholesterol?

Vysoký cholesterol je civilizační choroba, která se vyskytuje napříč všemi věkovými generacemi a patří mezi nejčastější příčiny smrti. Může totiž vést až ke vzniku horších zdravotních rizik, jako je infarkt nebo mozková mrtvice. Cholesterol je přitom přirozenou součástí lidského těla – tělo si ho dokonce samo vyrábí.

Cholesterol je tedy pro správné fungování lidského těla nezbytný. V krvi by se ho však mělo objevit pouze určité množství. Hlavními příčinami vysokého či zvýšeného cholesterolu je nedostatek pohybu, nezdravá strava a také genetika.

Problém zvýšeného cholesterolu tkví v tom, že navenek nelze rozpoznat. Měli byste proto absolvovat pravidelné prohlídky u svého obvodního lékaře, který vám hladinu cholesterolu v krvi změří. Na základě naměřené hodnoty pak řekne, zda a jak můžete cholesterol snížit. V praxi se můžete setkat s různými způsoby. Jeden z nich vede přes léky, hrozby se však můžete zbavit i zcela přírodní cestou.

Jak snížit cholesterol bez léků?

Odpověď na otázku, jak snížit cholesterol bez léků, je obdobná jako u většiny nemocí a dalších zdravotních komplikací. Měli byste omezit kouření, pití alkoholu a snažit se eliminovat stresové situace. Tato změna ovšem musí být dlouhodobá – nestačí tedy, když tyto zlozvyky omezíte pouze před odběrem.

Další způsob, jak můžete cholesterol bez léků snížit, je úprava jídelníčku. Zkuste do své stravy zakomponovat více sezónního ovoce a zeleniny, omezte konzumaci potravin s přebytkem soli a nezdravých tuků – například živočišných z červeného masa. Na zvýšený cholesterol pomáhá také pohyb. Bohatě vám postačí půlhodinové procházky nebo krátké cvičení.

Jídelníček na snížení cholesterolu

Jídelníček na snížení cholesterolu by měl být postavený na vyvážené stravě, bohaté na zdravé tuky, bílkoviny, sacharidy, vitamíny a minerály. Začněte si více všímat složení tuků a vyhýbejte se tukům živočišného původu. Co byste naopak měli vyhledávat, jsou tuky přírodního původu.

Pokud hledáte způsoby, jak snížit cholesterol přírodní cestou, tak by ve vašem jídelníčku neměly chybět následující potraviny:

  • mořské ryby (losos, makrela, sardinky apod.) – obsahující omega-3 nenasycené kyseliny,
  • celozrnné výrobky (pečivo, těstoviny, rýže, luštěniny),
  • česnek a cibule,
  • zdravé oleje (ze semen sezamu, semen světlice barvířské, pšeničných klíčků nebo vlašských ořechů) – postačí vám 2–3 lžičky denně,
  • ovesné vločky,
  • hořká čokoláda,
  • špenát a listová zelenina.
jak snížit cholesterol přirodní cestou
Zdroj: Pixabay

Jídelníček na snížení cholesterolu by měl obsahovat také ovoce – jablka, hrušky, pomeranče nebo meruňky. Dále pak ořechy a semínka. Čeho byste se naopak měli vyvarovat, jsou chipsy, bonbony, slazené nápoje, sušenky, dorty, smetanové a tučné jogurty.

Můžete si také udělat nápoj na snížení cholesterolu a to hned několika způsoby. Jeden z nich využívá již zmíněnou cibuli (300 g), bílé víno (1/2 l) a med (100 g).

Snížení cholesterolu a bylinky

Efektivní způsob, jak snížit cholesterol, představují také bylinky. Konkrétně čekanka, která omezuje ukládání tuků. Slouží také jako prevence proti rakovině tlustého střeva a stimuluje činnosti žlučníku, jater a slinivky. Dále kotvičník zemní nebo přeslička rolní – tu byste ovšem neměli užívat při těhotenství.

Mezi další bylinky na snížení cholesterolu patří jalovec obecný, který chrání před usazováním cholesterolu v cévách, a pampelišky. Pampelišky navíc podporují látkovou výměnu. I z pampelišek si můžete připravit nápoj na snížení cholesterolu:

  1. Usušte pampeliškový kořen.
  2. Přidejte dvě lžičky do šálku.
  3. Zalijte horkou vodou.
  4. Nechte dvě minuty povařit.
  5. Poté 15 minut louhujte.

Nápoj byste měli pít vždy čerstvý. Doporučená frekvence konzumace jsou dva až čtyři šálky denně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *