Jak otestovat správnou funkčnost alternátoru v automobilu?

Zdroj: Pixabay

Jednou z otázek, které často dostáváme, je, jak otestovat špatný alternátor. Připravili jsme pro vás návod, díky kterému se můžete naučit, jak si alternátor otestovat sami.

Jaké příznaky signalizují slabý alternátor?

  • Na přístrojové desce se rozsvítí kontrolka baterie.
  • Motor se pomalu rozbíhá nebo se vůbec nerozběhne.
  • Baterie, světlomety anebo vnitřní osvětlení svítí slaběji.
  • Alternátor vydává dunivé nebo skřípavé zvuky.
  • Pokoušeli jste se nastartovat vozidlo, ale nepodařilo se vám to.

Výše uvedené příznaky mohou být také známkami slabé autobaterie, zkuste ji nejprve nabít.

Jak otestovat alternátor?

  • Vezměte si multimetr.
  • Nastavte multimetr na hodnotu DCV (stejnosměrné napětí) vyšší než 15.
  • Zkontrolujte, zda jsou kladné a záporné svorky alternátoru čisté.
  • Připojte černý kabel multimetru k záporné svorce a červený kabel ke kladné svorce.
  • Hledejte ideální hodnotu alternátoru kolem 12,6.
  • Nastartujte vůz a hledejte hodnotu mezi 14,2 a 14,7.
  • Hodnota nad 14,7 znamená, že je baterie přebíjena, zatímco hodnota pod 14,2 znamená, že alternátor baterii nedostatečně dobíjí.
  • Zapněte světla, rádio, mlhová světla, ventilátor a další elektroniku a ujistěte se, že hodnota napětí neklesne pod 13.
  • Po vypnutí vozidla se ujistěte, že je hodnota vyšší než 12,6.

Pokud je některý z těchto údajů mimo, máte pravděpodobně problém s alternátorem a možná budete chtít navštívit autoservis.

Zdroj: https://www.carhop.com/how-to-test-a-car-alternator/

1.3/5 - (250 votes)
1.3/5 - (250 votes)

6 thoughts on “Jak otestovat správnou funkčnost alternátoru v automobilu?

  1. Motor se pomalu rozbíhá… to znamená co přesně? Starter otáčí pomalu motorem.. to možná.
    V žádném případě „nezkoušet“ alternátor tak, jak to řada koumáků doporučuje – odpojit za běhu motoru. To lze s dynamem, alternátor si odejde…pro nové diody : D

  2. Co to psalo za paní?
    Motor se pomalu rozbíhá…, dunivé zvuky, hodnota alternátoru 12,6 ….
    dále: měření napětí u prázdné baterie nikam nevede, absence kontroly řemenů a baterie, podivné hodnoty napětí….
    Nepište raději nic.

  3. Dobrý den. Četl jsem článek a nesouhlasím. Pokud nastartuji motor vozidla, zapnu tlumená světla, ventilátor dám na 2, musím multimetrem na akumulátoru naměřit napětí od 14 – 14,4 V. Pokud vozidlo déle stálo, hodnota je kolem 14,3 – 14,4 V, později se ustálí na 14 až 14,2 V. Napětí nad 14,4 V přebíjí akumulátor, napětí 13,8 V je minimální a mělo by se už řešit ( opotřebené uhlíky, regulátor apod).
    I kvalitní nabíječky mají hodnotu 14,4 maximální, pokud třeba nepoužijeme oživovací režim, kde jsou hodnoty vyšší. Platí to u klasických vozidel, která nemají inteligentní nabíjení, kde se může stát, že vozidlo jezdící krátké trasy vůbec nebude mít nabitou baterku a po nějakém čase motor nenaskočí. Kdo jezdí delší trasy, denně třeba 40 a více km s běžným vozidlem, kde alternátor funguje, nemusí dobíjet nabíječkou, akumulátor vydrží i 12 let. Já osobně v 10 roků starém vozidle mám původní akumulátor, který nabíjí tak jak popisuju. I diagnostika mi ukazuje správné napětí. Bezúdržbový akumulátor má většinou hodnotu napětí 12,8 V, údržbový akumulátor má hodnotu napětí 12,6 V při stojícím vozidle, kde neběží motor. Stále se bavíme o klasickém vozidle, ne o inteligentním dobíjení nejnovějších vozidel.
    Přeji všem motoristům hezký podzim.

  4. Jsem laik, nevím jak se „hledá“ ideální hodnota alternátoru. Tyhle překlady pomocí automatického překladače jsou opravdu přesné.

  5. já si dříve na delší trasy brával základní nářadí a náhradní alernátor,rozdělovač,cívku…někteří řidiči si v autě vozili i těsnění pod hlavu motoru..
    ale dnes se alternátor ani starter již nedá na ulici u chodníku vyměnit…on už je často problém vyměnit i žárovku.jak v předu tak i vzadu.a dnes vzadu už jen úzké diody.sotva blinkr v padesáti letech vydím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *