Čeká vás vyhlídkový let nebo dovolená u moře? A víte, v jaké výšce se budete při letu vyskytovat? Pokud netušíte, v jaké výšce létají letadla, pojďme se na to mrknout společně …
Běžná letová výška dopravních letadel při ustáleném letu je v rozmezí 9 000 až 13 000 metrů nad zemí.
Letová výška letadla je uváděna v tzv. letových hladinách. Nejčastěji se tedy v údajích o letu setkáte se zkratkou FL – Flight Level. Hodnoty FL jsou udávány ve stopách a jsou tedy vždy doplněny číselným údajem.
Například hodnota FL300 udává Flight Level 30 000 stop – v přepočtu tedy 9 150 metrů. Pro piloty to v praxi znamená, že na přístrojích nastaví danou letovou hladinu, které chtějí dosáhnout, a v průběhu letu ji jen upravují.
Jaké jsou maximální letové výšky dopravních letadel?
Každé dopravní letadlo má jinou maximální letovou výšku – tedy Flight Level, kterého jsou schopna dosáhnout.
- Concorde má 4 proudové motory s přídavným spalováním a jeho maximální letová výška je 18 300 metrů (FL600).
- Gripen má 1 proudový motor a dosahuje výšky až 15 240 metrů (FL498).
- Boeing 747 Jumbo Jet má 4 proudové motory a může dosáhnout výšky až 13 140 metrů (FL439).
- Boeing 737 verze 800 se 2 proudovými motory zvládne maximální výšku 12 500 metrů (FL410).
- Airbus 330 má 2 proudové motory a taktéž dosáhne až na 12 500 metrů (FL410).
- Airbus 320 se dvěma proudovými motory se dostane až na 12 500 metrů (FL396).
- ATR 72 má turbovrtulové motory, díky kterým se dostane až na 7 620 metrů (FL250)
V jaké výšce probíhají vyhlídkové lety?
Oproti dopravním letadlům se při vyhlídkovém letu dostanete mnohem níže. Běžné vyhlídkové lety totiž většinou probíhají ve výšce 300 metrů nad zemí. Tomu odpovídá také rychlost letadel. Například vyhlídková Cessna 172 má cestovní rychlost cca 200 km/hod.
Jaká je rychlost dopravních letadel?
Narozdíl od vyhlídkových menších letadel dosahují ta dopravní mnohonásobně vyšších rychlostí. Již při vzletu využívají rychlosti mezi 250 až 330 km/hod, jakmile jsou ale v ideální výšce, nahodí tzv. cestovní rychlost, která se pohybuje většinou v rychlosti 800 – 900 km/hod.
Proč létají dopravní letadla tak vysoko?
Odpověď je naprosto jednoduchá – čím výše jsme, tím je vzduch řidší. A tím menší odpor pak musí letadla překonávat. Spotřeba je pak nižší a lety jsou ekonomičtější a nám zákazníkům tedy i cenově dostupnější.
Ve vyšších letových výškách je také menší dopad negativních jevů spojených se špatným počasím a hrozí tedy menší riziko turbulencí.
Letadla jsou schopna se rozptýlit do různých letových výšek a letový provoz tak může být pestřejší. V neposlední řadě pak mají piloti více času na řešení případných krizových situací.
Proč tedy letadla nelétají ještě výše?
Přestože vzduch s narůstající výškou čím dál více řídne, vyšší letová výška už by vhodná nebyla. Motory letadel pro svou činnost potřebují určitou hladinu kyslíku. Navíc letadla k plynulému vodorovnému letu potřebují vyšší vztlak a v řidším vzduchu by se jim nedostával.
Jaká je ve výšce nad 9 000 metrů teplota?
Pokud si pamatujete na hodiny fyziky, možná se vám vrylo do paměti, že naše atmosféra se skládá z pěti vrstev. Letadla létají v nejnižší z nich – v tzv. troposféře.
Troposféra sahá až do výšky 16 km nad zemí a teploty v letové výšce okolo 10 000 metrů se pohybují od minus 50 do minus 60 °C.
Tip: Jak zjistit nadmořskou výšku?
Jak letadlo reguluje teplotu a tlak uvnitř?
Pokud by hladina tlaku uvnitř letadla nebyla regulována, kvůli řídkému vzduchu byste v letové výšce okolo 9 000 metrů během chvilky upadli do bezvědomí.
Už od samotného vzletu tedy v motorech probíhá tzv. přetlakování, kdy hodnota tlaku odpovídá pobytu v nadmořské výšce 1 000 metrů nad zemí. V určitých částech motoru je vzduch zároveň také ohříván na žádoucí teplotu. Takto upravený vzduch je pak vháněn do kabiny letadla.
Proč v letadle nemáme závrať z výšek?
A na závěr jedna perlička pro všechny, kterým k závrati z výšky stačí pohlédnout na vrchol rozhledny. Je vědecky prokázáno, že v letadle touto závratí nejspíše trpět nebudete.
Jakmile se totiž vaše tělo bez jakékoliv námahy oddělí od země, se kterou najednou není pevně spjato, závrať se nedostaví. Většinou zkrátka stačí ztratit fyzický kontakt s povrchem.
Zdroje: https://www.planetacestovani.cz/jak-vysoko-letaji-letadla/ a https://www.radicestujeme.eu/jak-vysoko-letaji-letadla-airbus-a-boeing
Martina se tvorbě a úpravě textů věnuje již od školy. Vystudovala ekonomické lyceum, přesto dává přednost přírodě, zahrádce a zdravému životnímu stylu. Již přes deset let funguje jako freelancer v oblasti IT a online projektů, v posledních letech však převažuje právě copywriting, který se jí stal vedle rodiny a turistiky velkým koníčkem.
V článku se píše, že výška letu se udává v FL a na Flght radaru je uvedena výška letu v Ft a to by mě zajímalo co to je?