Nechce se vám s balíkem na poštu a Zásilkovnu nemáte při cestě? Další alternativou může být Uloženka. Proto se dnes společně podíváme, kolik služby stojí, pro koho jsou vhodné nebo jak poslat balík přes Uloženku.
Jedná se o službu přepravní společnosti WE|DO. Ta nabízí doručení a následný odběr zásilky v jednom z více než 1 300 výdejních míst po celém Česku a Slovensku. Uloženka ale nabízí také doručení zásilek přímo na adresu prostřednictvím svých přepravců i WE|DO partnerů.
Uloženka je službou přepravní společnosti WE|DO, která spadá pod Allegro Retail a.s. Jedná se o českou akciovou společnost sídlící v Praze na adrese U garáží 1611/1.
Pro koho je Uloženka určená?
Narozdíl o Zásilkovny, přes kterou může zásilku poslat téměř každý, je Uloženka určená pouze pro registrované firmy či živnostníky. Pokud tedy plánujete jen občas odeslat soukromou zásilku a nemáte aktivní IČ, Uloženku bohužel využít nemůžete.
Jak poslat balík přes Uloženku?
Pro odeslání balíku prostřednictvím WE|DO či Uloženky je nutné se nejprve zaregistrovat – návod na registraci najdete níže. Pokud jste již registrovaní, je poslání balíku velmi jednoduché.
Pomocí obdržených přihlašovacích údajů se přihlásíte do online rozhraní WE|DO. Pokyny najdete také v e-mailu, ve kterém vám údaje dorazily.
Data k jednotlivým zásilkám můžete zadávat manuálně, což je ale vhodné pouze v případě, že sem tam odešlete nějaký balíček. Jakmile máte zásilek více, je ideální využít automatizované zadávání dat pomocí CSV importů nebo API či XML napojení.
Jakmile máte balíček do systému zadán, stačí na něj nalepit vygenerovaný vytištěný štítek a předat jej do přepravy. Nejnižší ceny dosáhnete při podání balíku na depu, případně jej můžete za střední cenu podat na výdejním místě. Nejdražší variantou je pak svoz kurýrem, který si u vás balík vyzvedne.
Náš tip: Srovnání a recenze největších českých dopravců 2023
Jak se registrovat na WE|DO a Uložence?
Uloženka spadá pod přepravní společnost WE|DO a postačí tak jedna registrace. Tu provedete jednoduše online na stránkách Wedo.cz. Stačí přejít do sekce Registrace – oranžové tlačítko v pravém horním rohu stránek.
Nejprve vyberete rozsah počtu zásilek, které budete přes WE|DO pravděpodobně měsíčně posílat. Pod základním ceníkem se vám pak zobrazí možnost Zaregistrujte se.
V online formuláři už pak stačí vyplnit kontaktní údaje + další nezbytné informace a registraci odeslat. Do e-mailu vám pak přijde automatické potvrzení, schválení ale probíhá manuálně a do systému se můžete přihlásit až poté, co vám budou vygenerovány přihlašovací údaje. Ty obdržíte na zadaný kontaktní e-mail.
Nepřehlédněte také: Návod na poslání balíku přes Zásilkovnu (i na dobírku)
Jaká jsou odběrná místa Uloženky?
Uloženka nabízí více než 1 300 odběrných míst napříč celým Českem a Slovenskem. Zásilku si můžete nechat doručit na WE|DO POINT – tedy výdejní místa společnosti WE|DO, ale také prostřednictvím WE|DO partnerů, kterými jsou:
- Česká pošta – ta nabízí doručení na adresu i na pobočky
- Slovenská pošta – BalíkoBox i Expres na poštu
- Depo – výdejní místa pro Slovensko
- DPD – výdejní místa pro ČR i SK
Kolik stojí poslání balíku na Uloženku?
Na první pohled vypadá ceník Uloženky více než lákavě. Pokud balík podáte na WE|DO depu a necháte jej zákazníkovi doručit do WE|DO Boxu nebo na WE|DO Point, bude cena pouhých 45 Kč. Při bližším prozkoumání ale zjistíte, že o konečnou cenu se bohužel nejedná.
Může se hodit: Recenze ČSOB drobné – zkušenosti, návody i zrušení
WE|DO příplatky – za co si na Uložence připlatíte?
Právě příplatky tvoří značnou část konečné ceny zásilky a k lákavě vyhlížejícímu základu je tedy potřeba připočíst také:
- mýtný příplatek – ten se liší v závislosti na velikosti balíku a dalších aspektech. Při odeslání na odběrné místo činí 7 %, při doručení na adresu se liší v závislosti na velikosti balíku – S vychází taktéž na 7 %, u velikosti XL už je to ale 40 %. Příplatky u mezinárodní přepravy jsou v rozmezí 12 – 25 %.
- palivový příplatek – vychází z aktuální ceny motorové nafty zveřejněné Českým statistickým úřadem. V závislosti na této ceně se pak pohybuje v rozmezí 5 – 10,5 %.
Tyto příplatky ale nejsou u dopravců nikterak neobvyklé a najdete je ve většině ceníků přepravních společností. Pozor si ale dávejte také na další doplatky, které mohou cenu balíku navýšit …
- sezónní příplatek – každý rok v období 1. 11. až 31. 12. se cena balíku zvedá o 6 %, minimálně vás tento příplatek vyjde na 6 Kč. Pro Slovensko vychází sezónní příplatek na 11 Kč pro balík.
- chybějící štítek na balíku – vás bude stát 49 Kč navíc, v případě, kdy na balíku budou štítky dva si připlatíte dokonce 99 Kč.
- nemanipulovatelný balík – za balík, který není manipulovatelný jednou osobou nebo nezvládne samostatně po válečkové dráze si připlatíte 99 Kč.
- marný svoz – tedy svoz, který vaší vinou nebude realizován, vás vyjde na 99 Kč. Zadaný svoz je proto potřeba zrušit nejpozději do 7:00 (v den svozu), a to elektronicky na emailovou adresu storno@wedo.cz. Každý další pokus o doručení nad standardní počet
- atypický balík na Slovensko vás na příplatku vyjde dokonce na 159 Kč.
- každý další pokus o doručení nad standardní počet – v přehledu služeb najdete u každého produktu standardní počet pokusů o doručení balíčku. Pokud bude potřeba doručení opakovat nad rámec tohoto počtu, za každý další pokus o doručení si připlatíte 39 Kč.
Zkušenosti s WE|DO a Uloženkou – recenze zákazníků
Co nás nemile překvapilo, je hodnocení služby Uloženka nebo přepravní společnosti WE|DO. Víme, že v dnešní době je těžké od zákazníků získat pochvalu a zkušenosti většinou sdílí jen ti naštvaní, přesto je negativních reakcí poměrně dost.
Na portále Firmy.cz má WE|DO přes 530 recenzí, přičemž výsledné hodnocení je pouze 1,4 hvězdičky z 5 možných.
Lépe na tom WE|DO není ani v nejrůznějších online diskuzích, spoustu zkušeností zákazníků jsme našli na nasezkusenosti.cz nebo na webu recenzer.cz. A zákazníci se společnosti zrovna nezastávají.
Pro představu jsme pro vás vybrali několik recenzí, které shrnují časté problémy …
“ Nejhorší dopravce, který snad na českém trhu funguje. V avizovaném termínu balík nikde a na zavolání jsem informován, že se stále doručuje, že je potřeba vyčkat. OK, tohle chápu, vždy poslušně čekám a nevadí mi tolik, že doručovací okno nebývá dodrženo, ale že mi už nikdo nedá vědět, že balík nakonec doručen na adresu nebude. Následně je volané číslo nedostupné a nepřijde ani SMS o doručení do výdejního boxu. Kdybych si nestáhnul aplikaci, ani nevím, kam byl balík doručen. Bohužel tenhle příběh není ojedinělou zkušeností. Problém jsem následně řešil přímo s dopravcem a pochopil jsem, že problém není v samotném doručování, ale v nastaveném systému. A nejhorší scénář? SMS o doručení zásilky v pátek. V tento den se do naší vesnice nikdy nedoručuje – vždy porucha vozu. Když si něco objednávám, důrazně žádám prodejce o jiný způsob dopravy než přes WEDO.”
Miloš Kundrát, Firmy.cz
“Nejhorší zkušenost, snad ještě horší než s Českou poštou! Ztratili zásilku a zkoušejí všemožný kličky a výmluvy, aby nemuseli hradit škodu. Reklamaci už řeším skoro měsíc a stále nevím v podstatě nic. WEDO NIKDY VÍCE!!!!”
Lukas, nasezkusenosti.cz
“Neskutečná drzost, člověk si zaplatí poštovné a přepravné na svou adresu, ale Tahle firma se vůbec neobtěžuje balíček dodat a jen ho uloží na výdejním místě a zákazník aby si pro balíček přijel a když to neudělá tak balíček sprostě vrátí odesilateli. Prostě hnus jednání.”
Bilavčík, recenzer.cz
Shrnutí závěrem …
WE|DO je možná méně známá přepravní služba, která ale svou nabídkou rychle dohání konkurenci. Ceny jsou konkurenceschopné – v něčem vychází WE|DO lépe, v něčem je nákladnější. Velmi tedy záleží na druhu zboží nebo četnosti zásilek, které běžně odesíláte.
Určitě se ale jedná o společnost, která nabízí dostatečně širokou škálu služeb. Uživatelské rozhraní je příjemné a intuitivní, na stránkách najdete snad veškeré informace, které vás mohou před registrací zajímat. WE|DO tedy doporučujeme alespoň prostudovat, případně se můžete nezávazně zaregistrovat.
Vzhledem k nepříliš hezkému hodnocení společnosti vám ale nedokážeme zaručit, že i vaši zákazníci budou s dopravcem a rychlostí doručení spokojení.
Máte také zkušenost s WE/DO nebo Uloženkou? Neváhejte se s námi a dalšími čtenáři podělit o názor v komentářích níže …
Zdroje: https://www.wedo.cz/ a https://www.ulozenka.cz, https://www.recenzer.cz/dopravce/ulozenka/, https://www.nasezkusenosti.cz/zkusenosti-s-wedo/, https://www.firmy.cz/detail/13241762-we-do-cz-zdiby.html#hodnoceni
Martina se tvorbě a úpravě textů věnuje již od školy. Vystudovala ekonomické lyceum, přesto dává přednost přírodě, zahrádce a zdravému životnímu stylu. Již přes deset let funguje jako freelancer v oblasti IT a online projektů, v posledních letech však převažuje právě copywriting, který se jí stal vedle rodiny a turistiky velkým koníčkem.