Telemarketing patří mezi nejstarší a současně nejotravnější marketingové techniky. Poradíme vám, jak obtěžující prodejní telefonáty zastavit i jak obtěžující telefonní číslo zablokovat.
Prevence proti telemarketingu
Základem boje proti obtěžujícím, prodejním hovorům je prevence. V první řadě byste si měli pohlídat s kým své telefonní číslo sdílíte a komu udělujete souhlas se zpracováním či použitím osobních údajů k marketingovým účelům.
Tento souhlas je typickou součástí smluv s mobilními operátory, bankami nebo pojišťovnami, jež číslo dále šíří mezi své partnery. Řešením situace je podpis dodatku, který specifikuje, že s daným použitím kontaktních údajů nesouhlasíte a zbaví vás obtěžujících prodejních telefonátů k novým tarifům nebo speciálním nabídkám operátorů.
Druhým nejčastějším zdrojem telefonních čísel jsou nákupy na e-shopech nebo účast v různých soutěžích. Také v tomto případě byste proto měli sledovat, které osobní údaje dáváte k dispozici a za jakým účelem.
Dalším preventivním opatřením, jak se zbavit obtěžujících prodejních telefonátů, je prosté nezvedání cizích čísel. Pokud vám nějaké cizí číslo zavolá, tak si ho zadejte do Googlu či Seznamu a zkontrolujte, zda s ním již v minulosti někdo neměl špatnou zkušenost. Na internetu najdete spoustu databází, kde uživatelé sdílí své zkušenosti nejen s telemarketingovými hovory, ale i podvodnými obchodníky.
Jak zablokovat obtěžující prodejní telefonáty
Šikovným způsobem, jak zablokovat obtěžující prodejní telefonáty, může být mobilní aplikace „Nevolejte“. Tato aplikace je výstupem stejnojmenného projektu, který má za cíl prostřednictvím zkušeností uživatelů vytvořit databázi obtěžujících telefonních čísel.
Aplikace s touto databází pracuje a ve chvíli, kdy vám zavolá telefonní číslo, které se zde nachází, hovor zablokuje, případně vás upozorní na to, že se jedná o marketingový hovor – nastavení si v aplikaci můžete přizpůsobit dle libosti.
Jak zablokovat telefonní číslo
Pokud vás neustále obtěžuje jedno telefonní číslo, můžete problém s telefonním spamem vyřešit blokací daného čísla neboli jeho uvedením na černou listinu (black list).
Tento způsob, jak zablokovat obtěžující prodejní telefonáty, v praxi bohužel příliš nefunguje, jelikož firmy používají desítky telefonních čísel a nemívají problém s jejich obměnou. Patří ovšem mezi nejrychlejší (ačkoli dočasné) řešení. Postup, jak zablokovat telefonní číslo, se telefon od telefonu liší, obecně by vám však mělo stačit následovat tyto kroky:
- Přejděte do výpisu hovorů (obvykle v aplikaci „Telefon“).
- Najděte ve výpisu/historii hovorů telefonní číslo, které chcete zablokovat.
- Klikněte na ikonu „i“, která se u čísla nachází. Případně na kontaktu chvíli podržte prst.
- V nabídce byste měli vidět možnosti jako: přidat kontakt, poslat zprávu, … a hlavně zablokovat volajícího.
- Potvrďte.
Stejného cíle dosáhnete i prostřednictvím nastavení telefonu nebo aplikace, kterou pro telefonování používáte. Zde byste měli najít seznam blokovaných čísel, kam můžete dané číslo přidat.
Jak zablokovat obtěžující prodejní telefonáty
Prevence a blokace obtěžujících telefonátů vám sice od telemarketingu na chvíli pomůže, ve většině případů vás ho však bohužel zcela nezbaví. Pokud vaše problémy přetrvávají, můžete využít některý z následujících postupů.
Odvolejte svůj souhlas s použitím osobních údajů pro účely marketingu
Výše uvedené odstavce již zmínily, že firmy nejčastěji získávají telefonní čísla svých zákazníků prostřednictvím smlouvy uzavřené s mobilním operátorem, bankou nebo pojišťovnou. Součástí smlouvy je typicky souhlas o použití osobních údajů k marketingovým účelům.
Tento souhlas ovšem můžete kdykoli odvolat. Stačí tedy sepsat odvolání a poslat ho poštou nebo e-mailem dané firmě. Druhou variantou je pak svůj nesouhlas vyjádřit rovnou při hovoru. Ve chvíli, kdy výslovně vyjádříte nesouhlas s telemarketingem, musí firma ze zákona vaše telefonní číslo vymazat ze své databáze telefonních čísel.
Nesouhlas s obchodními nabídkami
Řešení, jak zablokovat obtěžující prodejní telefonáty, přináší i samotní operátoři. Na požádání vaše telefonní číslo mohou zapsat do veřejného telefonního seznamu s poznámkou, že si nepřejete žádné marketingové hovory.
Nevýhodou tohoto řešení je ovšem veřejné sdílení dalších osobních údajů, jako je jméno, příjmení a adresa. Call centra pak mohou umístění ve veřejném telefonním seznamu obejít tvrzením, že dané telefonní číslo vygenerovala, a tudíž o poznámce nevěděla.
Ochrana proti telemarketingu od projektu Nevolejte
Výše zmíněný projekt „Nevolejte“, vyjma mobilní aplikace, s nevyžádanými reklamními hovory bojuje také prostřednictvím registru telefonních čísel, který firmám říká, že zde umístění uživatelé nesouhlasí s marketingovým využitím jejich osobních údajů.
Do registru „Nevolejte“ se v minulosti mohl zaregistrovat kdokoli s e-mailovou adresou přímo na stránkách projektu. V době psaní tohoto článku byl však zápis do registru pozastaven.
Jak se bránit telemarketingu
Ve chvíli, kdy jste vyjádřili svůj nesouhlas s poskytováním osobních údajů k marketingu a marketingové hovory neustávají, můžete podat stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů, Český telekomunikační úřad nebo Českou obchodní inspekci.
Ve všech případech byste svou stížnost měli podložit jasným důkazem. Tím může být například e-mail s odvoláním souhlasu o poskytování osobních údajů nebo hlasový záznam telefonního hovoru, kde sdělujete svůj nesouhlas s tím, aby vás daná firma znovu kontaktovala.
Barbora se odmala věnuje tvorbě kratších i delších textů. Ráda lidem pomáhá hledat odpovědi na otázky nejrůznější tematiky a snaží se vždy předat co nejsrozumitelnější řešení. Mimo psaní se zabývá také fotografováním a tvorbou grafiky, což jsou současně její největší koníčky.
Takové telefonáty především ihned končím. Samozřejmě umím čísla blokovat, ale tyhle organizace mají na Call-Centrech tolik čísel, že to prostě dopředu blokovat nejde. A pak se může stát,že někdo důležitý, koho nemám v Kontaktech, mi volá – vzít to musím, co kdyby se jednalo o život?
Když mi před časem volali, řekla jsem, že energii apod. měnit nechci. Přesto mi dál volali, ale i z jiných čísel. Na netu jsem našla, kdo to byl, diskuzi, a i když mi to zabírá paměť, uložila jsem si je pod „nebrat“, „nezvedat“, „energie“, „teleshoping“. I když jsem je dala na black list, mobil vyzváněl (mám nový, ale tlačítkový, stačí mi). Takto vím, že volají oni a už nejsem slušná, že ztiším zvuk, ale rovnou típnu bez výčitek svědomí. Na hrubý pytel hrubá záplata.
Jak dlouho se schvalují slušné komentáře?
Proč tak složitě ?
Když mi došla před cca rokem trpělivost, řekla jsem prvnímu takovému člověku co mi zavolal ať okamžitě vyhodí moje číslo z databáze že je to pracovní číslo a že jsem lékařka a jestli mi ještě někdo někdy zavolá že je zažaluju takovým způsobem že do smrti budou mít problémy sehnat práci. od té doby mi nikdo nezavolal.
… to si jenom myslíte. Volají na základě souhlasu, který jste někdy, někomu udělila, například svojí bance. Šermovat žalobami nemá účinek žádný. Oni pak po určité době poskytují číslo jinému subjektu, z jejíž uskutečněné spolupráce profitují. Vaše postavení ve společnosti nemá žádný vliv na souhlas, který jste vydala, třeba při internetové objednávce Vánočního dárku… nenápadné zatržítko na konci formuláře je opravňuje vás oslovit s nabídkou.
Pokud uz musim zvednout nezname cislo, reknu jen halo ci prosim a jak zacnou „mluvim s panem Xy“ tipnu to.
Pripadne reknete ze si hovor nahravate…bud to rovnou polozi, n.reknou ze s tim nesouhlasi…a bude konec…
Ja to beru tak, ze pokud mi vola nezname cislo, tak muze poslat i sms (banky apod to az tak nedelaji, pokud to neni nabidka…)
Je to snadné – ze zákona musí padnout dotaz zda souhlasíte s monitorovaným hovorem (leckdy se povinnost kamufluje přidáním slova „krátkým“ monitorovaným hovorem) – stačí říct „nesouhlasím“… Dál už telefonát může pokračovat pouze rozloučením ze strany prodejce služeb.
Chytrý člověk toto číslo v dalším kroku označí na černou listinu. Nikdy už vám nezavolá a nebude ani v nepřijatých hovorech.