Ashwagandha účinky. Kdy prospívá a kdy škodí?

Pokud se zajímáte u východní medicínu, pak vám určitě nemohla uniknout ašvaganda (Ashwagandha) alias withanie snodárná (Withania somnifera). Je o vytrvalý subtropický až tropický stálezelený keř z rodu withanie.

Pro své účinky na zdraví ji systém tradičního indického lékařství Ájurvéda využívá již po tisíce let. Říká se jí také indický nebo ajurvédský ženšen nebo zimní třešeň. V překladu ze sanskrtu pak její jméno znamená koňská vůně. Jaké má účinky a s čím může pomoci?

Něco o ashwagandě

V lidové medicíně se uplatňuje prakticky každá část této rostliny:

  • z kořene se vyrábí tonikum
  • ze semen a listů odvary tišící bolest tinktury proti vnějším parazitům a kosmetická mýdla
  • a čerstvé bobule se používají jako dávidlo.

Mezi hlavní účinné látky ashwagandhy patří:

  • withanolidy (triterpenové laktony)
  • anolidové glykosidy
  • alkaloidy cholin
  • aminokyseliny
  • a železo.

Díky těmto látkám nabízí ashwagandha mimo jiné i adaptogenní, antipyretické, analgetické, sedativní a diuretické účinky. Z jejích vhodných aplikací lze jmenovat především tyto:

  • příznivě působí na centrální nervový endokrinní a imunitní systém,
  • zvyšuje hladinu hemoglobinu a erytrocytů v krvi,
  • snižuje negativní reakce těla na stres,
  • rychle tlumí zánětlivé a onkologické procesy
  • a zpomaluje stárnutí buněk.

Kdy se ashwagandha doporučuje

Pokud se dostanete k odborníkovi na tradiční indickou medicínu, může vám tuto bylinku předepsat na celou řadu neduhů. Nejčastěji jde o:

  • chronická únava
  • nadváha
  • prediabetes
  • diabetes 2. typu
  • hypotyreóza
  • úzkost stres
  • snížení aktivity imunitního systému
  • artritida
  • žaludeční vředy ze stresu
  • ateroskleróza
  • otoky
  • bronchiální astma
  • alergie
  • epilepsie
  • potíže s usínáním a kvalitou spánku
  • problémy se slezinou
  • klimakterium.

Vždy by ovšem mělo jít jen o o doplněk konvenční léčby, který pomůže stabilizovat organismus a rozhýbat v něm některé žádoucí samoléčebné procesy. V praxi také ashwagandha posiluje imunitní systém, detoxikuje organismus, podporuje nabírání svalové hmoty, zlepšuje funkce mozku a zpevňuje a vyživuje pleť i vlasy.

Tip: Jak posílit svou imunitu?

Ashwagandha pro muže

Některé studie také ukazují že tato bylinka je výborným stimulátorem produkce testosteronu, což má pozitivní dopad na mužské libido a plodnost. Někteří urologové ji doporučují i jako doplněk při léčbě prostatitidy.

Ashwagandha jako adaptogen

Nejčastěji se však o této bylince mluví v souvislosti s jejími adaptogenními účinky. O co vlastně jde? Adaptogeny patří mezi rostliny, které pomáhají lidskému organismu se lépe vyrovnat se stresem. Jinými slovy – pomáhají s normalizací tělesných procesů a přispívají ke správné adaptaci těla na okolní faktory. Pomáhají tedy například v situacích, kdy se potřebujeme více soustředit, či bojujeme se stresem nebo s poruchami spánku. Posilují tedy nejenom fyzickou, ale také duševní odolnost a vytrvalost.

Tip: Jak rychle usnout, i bez prášků

Jak se ashwagandha používá

V obchodech je nejčastěji k dostání usušený a rozemletý kořen této byliny. Doporučená dávka je 3 až 5 gramů kořene denně. Ten je vhodné 10 až 15 minut povařit ve vodě nebo v mléce a vypít. Dávku je možné rozdělit na dvě části a užívat během dne nebo ji podle potřeby mírně navýšit. Pokud se rozhodnete pro užívání přípravku v kapslích nebo například ve formě tinktury, neměla by dávka překročit 450 mg až 500 mg jednou nebo dvakrát denně.

Množství se liší i podle obtíží na které chcete ashwagandhu používat. Orientační hodnoty některých z nich vypadají takto:

  • pro zmírnění úzkosti a stresu – 125 až 12 000 mg denně,
  • při depresi – 600 mg denně,
  • pro zlepšení usínání – 250 mg večer,
  • ke snížení úzkosti a únavy – 300 mg denně po dobu nejméně 8 týdnů,
  • při léčbě hypotyreózy – každý den 300 mg ráno a večer,
  • při léčbě artritidy – 450 mg 4krát denně,
  • zvýšení duševní výkonnosti — 500 mg denně.

Ashwagandha – kontraindikace

Tato bylinka není vhodná pro těhotné a kojící ženy ani pro malé děti. Může mít mírné sedativní účinky proto ji nedoporučujeme užívat v situacích, které od vás vyžadují vysokou koncentraci a pozornost.

Pozor je nutné dát i na kombinaci s některými léky. Opatrní buďte především v případě, že zároveň užíváte antidepresiva, léky na snížení imunity, sedativní benzodiazepiny, hormony štítné žlázy, léky snižujících krevní cukr a krevní tlak a doplňky stravy d L-argininem nebo L-tryptofanem.

Tip: Jak snížit cukr v krvi (rychle i dlouhodobě)?

Při překročení doporučených dávek se mohou dostavit obtíže jako bolesti hlavy, nevolnost, bolesti žaludku a průjem. Vzácně se objevují i jaterní problémy.

Pokud vám odborník nedoporučí jinak, neměla by doba souvislého užívání překročit 1-3 měsíce. Poté si musíte dát jeden měsíc pauzu.

Zdroj: https://www.brainmarket.cz/nase-novinky/ashwagandha/ https://www.manutea.cz/herbar-bylina-ashwagandha https://belok-ua.translate.goog/blog/ua/ashvaganda-shho-cze-za-roslina-vlastivosti-korist-pokazannya/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=wapp

post