Co je datová schránka a jak ji založit? Od kdy a pro koho je povinná?

Zdroj: Pixabay

Rádi byste komunikovali s úřady čistě elektronicky a měli jistotu, že vám nikdy nedojde obsílka na adresu, na níž se už nezdržujete? Pak byste měli zvážit pořízení datové schránky. Ta vám totiž umožní komunikovat výhradně elektronicky s institucemi státu (například se soudy, obcemi a všemi úřady). Navíc je její zřízení povinné pro všechny živnostníky a to od roku 2023 (pokud si ji nezaložíte osobně, bude vám založena).

Kde a jak zřídit datovou schránku

I když jde o prostředek pro elektronickou komunikaci, bohužel si jen se žádostí „od počítače“ mnohdy nevystačíte. Datovou schránku je možné založit osobně, on-line nebo poštou. A jak na to?

Osobní zřízení datové schránky

Asi nejjednodušším způsobem je návštěva kontaktního místa Czech POINT. To se mnohdy nachází například na velkých poštách. Většinou je možné se předem objednat. A co si vzít s sebou?

  • Postačí občanský průkaz, případně i cestovní pas.
  • Podnikající fyzické nebo právnické osoby musí být zapsány v registru osob, v opačném případě je nutné dodat listinu dokládající oprávnění k podnikání.
  • A jestliže chcete zřízením své datové schránky někoho pověřit, nezapomeňte ho vybavit plnou mocí (ale pozor – tento postup vždy posuzuje Ministerstvo vnitra a taková žádost se tedy může značně protáhnout).

Možné je také osobně navštívit podatelnu Ministerstva vnitra, a to se stejnými dokumenty.

On-line zřízení datové schránky

Při této možnosti je možné využít internetové stránky mojedatovaschranka.cz. Má to však háček – budete potřebovat nějakou ověřenou eIDENTITU. Musíte tedy vlastnit údaje v systémech:

U některých bank je možné rovněž přímé přihlášení do této služby přes internetové bankovnictví (a to prostřednictvím služby Bankovní identita).

Jde o jedinou možnost zřízení datové schránky přímo z domova (nikam tedy nemusíte chodit ani nic posílat).

Zřízení datové schránky poštou

Pokud nemáte čas na návštěvu Czech POINTu, ani se nechcete zaobírat eIDENTITOU, pak můžete vsadit ještě na zaslání žádosti poštou. Příslušný formulář je nutné si stáhnout na portálu datoveschranky.cz (tyto stránky spadají přímo pod Ministerstvo vnitra). Dejte si však pozor na dokumenty, které vyplňujete – liší se totiž podle toho, zda se řadíte mezi fyzické osoby, podnikající fyzické osoby nebo právnické osoby.

Žádost je nutné opatřit ověřeným podpisem (ten lze pořídit u notáře nebo opět na Czech POINTu). Formulář je nutné zaslat na adresu Ministerstva vnitra.

Ministerstvo vnitra

Nad Štolou 936/3,

P. O. BOX 21,

Praha 7,

170 34

Kdy budu mít zpřístupněnou datovou schránku

V případě osobní návštěvy pobočky nebo vyplnění žádosti přes internet je zpřístupnění schránky okamžité (přihlašovací údaje obdržíte prostřednictvím tzv. virtuální obálky, jež bude zaslána na emailovou adresu žadatele). V případě odesílání žádostí poštou budete mít svou datovou schránku zpřístupněnou zpravidla do tří pracovních dnů.

Zdroj: https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/datove-schranky/zrizeni-datove-schranky, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zrizeni-datove-schranky-147602n

post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.