Plánujete nákup ojetého vozidla? Poradíme vám, co vše je potřeba k přepisu auta i jak krok za krokem postupovat a na co si dávat pozor.
Prodávající, nebo kupující? Kdo má řešit přepis vozidla
Přepis auta z původního na nového majitele je akt, kterému by měl být přítomen prodejce i kupující. Problémům však může čelit zejména prodávající čili původní majitel auta, kterému hrozí v případě nedodržení desetidenní lhůty pokuta až do výše několika desítek tisíc korun.
Prodávající tedy nese za přepis vozidla zodpovědnost a pokud nemůže být přepisu osobně přítomen, tak by si měl minimálně ověřit, zda k úřední změně majitele vozu skutečně došlo.
Co je potřeba k přepisu auta
Samotný proces přepisu auta nezabere víc než několik minut. K tomu aby byl úspěšný však budete potřebovat několik dokumentů:
- Přihláška o registraci vozidla do registru silničních vozidel ČR (najdete na internetu, případně vyplníte u přepážky),
- doklad o nabytí vozidla (kupní smlouva, faktura či rozhodnutí o dědictví),
- malý a velký techničák,
- doklad totožnosti prodávajícího i kupujícího (občanský průkaz),
- potvrzení o sjednaném povinném ručení (zelená karta),
- protokol o evidenční kontrole vozidla (získáte na STK, současně slouží jako pojistka pro kupujícího, že je auto v dobrém stavu),
- doklad o zákonném pojištění vozidla.
V případě, že se k přepisu vozidla nemůže dostavit prodávající i kupující, musí přítomná ze stran doložit plnou moc, která ho oprávní vozidlo přepsat. Podnikatelé navíc potřebují živnostenský list, případně koncesní listu a právnické osoby musí doložit také ověřený výpis z obchodního rejstříku.
Tip: Ztráta velkého a malého technického průkazu – postup a ceny
Jak přepsat auto na jiného majitele?
Od změny vlastníka vozidla běží desetidenní lhůta, během které je nutné vůz přepsat na nového majitele. Původního majitele přitom není nutné odhlašovat, stačí přepis na majitele nového.
Přepis auta vyřídíte na jakémkoli obecním úřadu s rozšířenou působností – nemusíte tedy nutně navštěvovat úřad v místě bydliště. Žádost o přepis společně podávají původní i nový majitel. V případě, že se jedna strana nemůže dostavit, potřebuje druhá plnou moc s úředně ověřeným podpisem.
Na úřadě předložíte všechny výše uvedené dokumenty a doklady, zaplatíte správní poplatek 800 Kč a máte hotovo.
Zdroj: Pojišťovna ČSOB
Barbora se odmala věnuje tvorbě kratších i delších textů. Ráda lidem pomáhá hledat odpovědi na otázky nejrůznější tematiky a snaží se vždy předat co nejsrozumitelnější řešení. Mimo psaní se zabývá také fotografováním a tvorbou grafiky, což jsou současně její největší koníčky.